وزیر بازرگانی خبر داد:
تأمین 21 درصد خرمای جهان از ایران

خبرگزاری فارس: وزیر بازرگانی گفت: در حال حاضر از لحاظ كشت خرما، 21 درصد خرمای جهان از ایران تامین می‌شود.

 
به گزارش خبرگزاری فارس از شادگان، مهدی غضنفری ظهر امروز در همایش ملی توسعه صادرات خرمای خوزستان كه در شهرستان شادگان برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: خرما یكی از محصولات بسیار مهم مناطق جنوبی كشور به ویژه خوزستان است كه نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی كشور دارد.
وی با اشاره به لزوم توسعه فن‌آوری محصول خرما در كشور خاطرنشان كرد: با توجه به منابع مورد نیاز تمام فرآیند و زنجیره صنعت خرما از زمان تولید، بسته‌بندی و فرآوری برای صادرات و ارز آوری باید با مدیریت صحیح در كشور انجام گیرد و بعد از آن صادرات این محصول مهم صورت بگیرد.


وزیر بازرگانی تصریح كرد: با توجه به امكانات موجود می‌توان برنامه‌ریزی خوبی برای افزایش سطح صادرات محصول خرما در آینده‌ای نزدیك انجام داد.
غضنفری ادامه داد: در حال حاضر 250 هزار هكتار از اراضی زیركشت به محصول خرما تعلق دارد كه در واقع سالانه افزون بر یك میلیون تن خرما در كشور تولید می‌شود.
وی اضافه كرد: در صورت برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همچنین اعمال مدیریت بهتر امكان دو برابر كردن این ظرفیت تولیدی وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: انتظار ما این است كه برداشت از هر هكتار بدون افزایش سطح زیركشت 2 برابر شود و به طبع آن دستمزد و پاداش كشاورز افزایش یابد.
وزیر بازرگانی در ادامه به نقش جدی ایران در بازار جهانی خرما اشاره كرد و اظهار داشت: هم‌اكنون از لحاظ میزان كشت خرما 21 درصد سطح زیركشت خرما جهان در ایران است و از این نظر رتبه نخست را دارا هستیم.
وی یادآور شد: ایران از نظر تولید 21 درصد خرمای جهان را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم قرار دارد.
غضنفری تصریح كرد: در حال حاضر كشور مصر از ما جلوتر است و سالانه بالغ بر 2/1 میلیون تن خرما تولید می‌كند.
وی افزود: طبق آمار جهانی كشور مصر 15 تن در هر هكتار، سودان هشت تن در هر هكتار، امارات هفت تن و ایران چهار تن در هر هكتار محصول خرما تولید می‌كنند.
وی گفت: ایران 5/11 درصد صادرات خرمای جهان را به خود اختصاص داده است و با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌كه صادرات محور توسعه و اشتغال است، هم‌اكنون این نتیجه به‌دست آمده است كه صادرات می‌تواند برای ما اشتغال ایجاد كند و ارز‌آوری داشته باشد.
وزیر بازرگانی در ادامه به سهم بخش كشاورزی در صادرات اشاره كرد و ضمن تاكید بر اهمیت و سهم بالای محصول خرما در این زمینه اظهار داشت: سهم بخش كشاورزی در صادرات 5/13 درصد است كه سهم محصول خرما در این بخش 14 درصد است.
وی با انتقاد از عدم توجه به توسعه روزافزون تولید و فن‌آوری محصول استراتژیك خرما خاطرنشان كرد: هم‌اكنون طبق آمارهای موجود از نظر تولیدی دو استان سیستان‌ و بلوچستان و خوزستان از نظر تولید خرما در یك رده قرار دارند و در واقع این دو استان 15 درصد تولید خرمای كشور را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: خرمای كشور به دلیل تنوع و تعدد آن پاسخگوی هر ذائقه‌ای است و با توجه به مشتریان آن در دنیا باید با بازاریابی و بازارشناسی نیازهای مشتریان را پاسخ داد.
سرپرست وزارت صنایع و معادن در ادامه به لزوم توجه به مقوله بسته‌بندی در صادرات محصول خرما تاكید كرد و گفت: بسته‌بندی مناسب می‌تواند میزان صادرات این محصول در كشورهای مختلف جهان را بیش از پیش فراهم سازد.
وزیر بازرگانی در ادامه با انتقاد از عملكرد پایین تولید در هر هكتار خرما گفت: از جمله اقدامات تاثیرگذار در این بخش می‌توان به تغییر شیوه‌های آبیاری اشاره كرد كه امیدواریم پروژه‌های سرمایه‌گذاری فرآوری هر چه سریع‌تر در استان معرفی شود و وزارت صنایع و بازرگانی نیز از این طرح‌ها به شكل جدی حمایت خواهد كرد.
غضنفری در پایان برگزاری همایش ملی توسعه صادرات خرما را در شادگان فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در تولید و صادرات این محصول مهم عنوان كرد.

منبع :  خبرگزاری فارس